matlabkhooneh

پیاده سازی مقایسه گر با استفاده از تمام جمع کننده 42283 ( کد Ele0016 )

1 - می دانیم آی سی 74283 یک آی سی جمع کننده Full Adder چهار بیتی است. با استفاد ازاین آی سی و گیت های مورد نیاز یک مقایسه کننده چهاربیتی ( یک بیتی ، دو بیتی ، سه بیتی و چهر بیتی ) طراحی کرده و پس از تحلیل آن را در پروتئوس Proteus شبیه سازی کنید.

2 - یک مقایسه کننده برای مقایسه دو بیت A و B در پروتئوس Proteus شبیه سازی کنید به طوری که اگر A بزرگتر بود یک LED به رنگ آبی روشن شود ، اگر B بزرگتر بود یک LED به رنگ سبز روشن شود و اگر برابر بودند سه LED قرمز روشن شوند.

3 - با استفاده از یک آی سی 74195 یک شیفت رجیستر در پروتئوس Proteus طراحی کنید. برای نمایش وضعیت کارکرد آی سی  می توانید از LED یا سون سگمنت استفاده کنید.

4 - با استفاده از JKFF یک شمارنده سنکرون و یک شماره آسنکرون سه بیتی صعودی در پروتئوس Proteus طراحی کنید و خروجی شمارش را روی سون سگمنت نمایش دهید.

5 - با استفاده از IC های 7408 و 7404 و 7486 یک مقایسه کننده تک بیتی پیاده سازی کنید و عملکرد آن را بررسی کنید.

6 - با استفاده از IC 7485  مداری طراحی کنید که دو عدد چهاربیتی A و B را از ورودی دریافت و با یکدیگر مقایسه کند. سپس با استفاده از IC 7485 یک مقایسه کننده 8 بیتی طراحی کنید.

7 - با استفاده از IC 74138 یک دیکدر  8*3 طراحی کنید.

8 - با استفاده از آی سی های 7408 و 7404 عملکرد دیکدر 4*2 را مدل سازی کنید.

9 - با استفاده از آی سی های 7447 و 7448 و 7segment مناسب مبدل BCD را پیاده سازی کنید.

10 - مدارهای مالتی پلکسر 1*2 ، 1*4 ، 1*8 و 1*16 را پیاده سازی کنید.

11 - با استفاده از IC 74151 یک مالتی پلکسر 1*8 پیاده سازی کنید.

12 -

13 - برنامه ای بنویسید که شماره دانشجویی و نام خانوادگی به صورت زیر بر روی LCD نمایش داده سود که با قرار دادن یک یا دو کلید بر روی یکی از پورت ها در یک وضعیت نام خانوادگی از سمت چپ به راست حرکت کرده و در حالت دیگر شماره دانشجویی از سمت راست به چپ حرکت کند . به جای کلید می توان از Logic State استفاده کنید.

14 - یک ماشین حساب طراحی کنید به طوری که بتواند چهار عملی اصلی را روی دو عدد دریافتی توسط یک Keypad اعمال و نتیجه را روی یک LCD نمایش دهد. ( با استفاده از atmega32  و برنامه نویسی codevision )

15 - یک سخت افزار طراحی کنید که ماشین حساب دو عمل * و + را برای اعداد حداکثر سه رقمی انجام دهد.

الف ) اعداد به صورت باینری وارد شوند و بدون علامت هستند.

ب ) یک ورودی مشخص می کند که کاربر قصد عمل ضرب دارد یا عمل جمع

ج ) خروجی روی سون سگمنت نشان داده می شود.

د ) فقط از واحدهایی که تا آخر فصل 5 کتاب مانو معرفی شده اند، می توانید استفاده کنید.

ه ) پروژه را با نرم افزار پروتئوس Proteus انجام دهید.

16 - برنامه ای بنویسید که ۸ LED بترتیب با یک فاصله زمانی روشن شوند ، سپس وقتی همه روشن شدند ، با یک فاصله زمانی منظم خاموش شوند ، و اینکار دائما تکرار گردد

17 - برنامه ای بنویسید که یک 7SEG آند مشترک بترتیب از ۱ تا ۹ صعودی بشمارد و دوباره نزولی شود و اینکار دائما تکرار گردد.

18 - برنامه ای بنویسید  که ۸ LED روی پورت A ، ابتدا یکی یکی روشن شود و سپس یکی یکی خاموش شوند  ، و دوباره دو به دو روشن شود ، وقتی همه روشن شد ، دوباره دو به دو خاموش شود ، وقتی همه خاموش شد ، همین عمل ۴ تا ۴ تا تکرار گردد . سپس بصورت ۸ تایی ، این عمل دائما تکرار گردد

19 - به کمک تایمر صفر یک ثانیه دقیق بسازید و یک  LED را روشن و خاموش کنید . سپس به کمک یک ثانیه ساخته شده،  برنامه ساعت  را بنویسید . نتیجه را روی LCD  نمایش دهید .

20 - برنامه ساعت را بنویسید و نتیجه را روی ۶ عدد 7seg آند مشترک نمایش دهید . تذکر : از یک پورت فقط برای ورود داده استفاده کنید .《از یک مبدل ۷۴۴۷ برای BCD TO 7seg استفاده کنید.

21 - برنامه کرنومتر را بنویسید و نتیجه برحسب ثانیه ، دهم ثانیه و صدم ثانیه همراه با یک کلید وصل و یک کلید قطع باشد

22 - برنامه ای بنویسید که ۳ میکروکنترلر با هم ارتباط موازی 《 Parallel 》داشته باشند ، بطوریکه اگر عددی در یکی از میکروها وارد شد ، نام مشخصی روی LCD  هر ۳ میکرو ظاهر گردد .
عدد صفر ، LCD, پاک شود .
عدد ۱ ، نام و نام خانوادگی روی LCD نوشته شود .
عدد ۲ ،  شماره دانشجویی روی LCD نوشته شود .
عدد ۳ ،  نام دانشگاه روی LCD نوشته شود .

23 - در تمرین قبل برنامه ساعت و نمایش روی 7seg را پیاده سازی کنید 《 تمرین ۵ 》 ، بطوریکه در میکرو اول برنامه ساعت اجرا شود ، و در هر ۳ میکرو روی 7seg  نمایش داده شود .

24 - نام خود را بصورت فارسی روی LCD بنویسید و آنرا با یک نظم مشخص روی صفحه بچرخانید .

25 - برنامه ساعت قابل تنظیم ،  را بنویسید ، بطوریکه با زدن یک کلید ساعت نمایش داده شود ، و با زدن کلید دیگر نام شما روی صفحه بچرخد ، و اگر ۲۰ ثانیه کلیدی زده نشد ، نام دانشگاه روی صفحه بچرخد

26 - روی led matrix  8×8  سه مربع متحدالمرکز ایجاد کنید ، و هر بار بصورت برون‌گرا و سپس درون گرا این سه مربع بهمراه مرکز ، روشن و خاموش شوند

27 - کلمه ALI را روی LED ماتریسی 8×8 بنویسید

28 - کلمه ALI را روی LED ماتریسی 8×16 حرکت دهید

29 - روی یک ماتریس LED با 8 سطر و 8 ستون یک خط صاف با مرکزیت وسط صفحه روشن کنید و آنرا بکمک دو شصتی با یک نظم مشخص چپگرد و راستگرد  بچرخانید . اضافه کردن هرگونه Effect دیگر بلامانع می باشد .

30 - برنامه ای بنویسید که کلمه ALI روی 3عدد 7seg  نمایش داده شود

31 - برنامه ای بنویسید که کلمهALI روی ۱۲ عدد 7seg که بصورت ۲در ۶ می باشند ، نمایش داده شود و دائما روی آن با نظم مشخص بچرخد

32 - برنامه  بالابر 《جرثقیل 》 بنویسید بطوریکه بعد از زدن کلید Start  سرعت موتور رفته رفته زیاد شود تا به حد اکثر برسد   و بعد از زدن کلید Stop سرعت موتور رفته رفته کم شود تا بایستد .

33 - یک برنامه ساده فرکانس متر بکمک تایمر صفر و یک بنویسید . (در حد کیلو هرتز)

34 - برنامه پارکینگ را با ظرفیت ۱۰۰ تایی بنویسید و در هر لحظه تعداد خودرو موجود را روی LCD  نمایش دهید . تایمر صفر  روی درب ورودی و تایمر یک روی درب خروجی باشد.

35 - میخواهیم مداری برای شبیه سازی چراغ راهنمایی و تایمر مربوط به هر جهت از یک چهارراه را طراحی کنیم. برای این کار نیازمند یک مدار شمارنده ٠ تا ٩ هستیم. این تایمر به صورت صعودی شمارش می کند و چراغ مربوط به هر جهت با توجه به تایمر همان جهت تغییر رنگ می دهد که به صورت زیر می باشد.

- 0 تا 7 چراغ سبز

- 8 تا 9 چراغ زرد

- در صورت رسیدن به پایان تایمر ( بازگشت دوباره به صفر )، چراغ قرمز می شود و جهت دیگر شروع به شمارش می کند.

این روال تغییر رنگ چراغ راهنمایی برای هر دو مسیر یکسان می باشد

همچنین در صورت سنگین شدن بار ترافیکی در یک جهت، نیاز است مواقعی تایمر ها  STOP شوند و رنگ چراغ ها در همان حالت فعلی نگهداشته شود. برای این کار یک ورودی سریال یک بیتی در نظر می گیریم. در صورتی که در رشته بیتی ورودی، از چپ به راست زیر رشته ”٠١” ظاهر شود تایمر ها  STOP شوند و در صورت ظاهر شدن مجدد این زیر رشته، تایمرها RUN شوند(ادامه شمارش خود را انجام دهند).

بنابراین برای این پروژه نیازمند طراحی یک مدار شمارنده صعودی و یک مدار آَشکار ساز زیر رشته "10" با ورودی سریال می باشیم. مدار ساده ای نیز جهت ارتباط تایمر و چراغ های راهنمایی مورد نیاز است.

36 - هدف در این بخش این است که چراغ های راهنمایی یک چهار راه را با استفاده از Atmega32 مدیریت کنیم.

در یک چهار اره 4 چراغ وجود دارد. 2 چراغ برای مسیر عمودی ( که روبروی یکدیگرند ) و 2 چراغ برای مسیر افقی ( که روبروی یکدیگرند )

خواسته های سوال عبارتند از اینکه بتوانیم این 4 چراغ را مدیریت کنیم.

یک پتانسیومتر برای کنترل زمان سبز بودن چراغ باید استفاده شود ( مقدار پتانسیومتر باید شکلی طراحی شود که حداکثر 60 ثانیه سبز باشد اما با تغییر این پتانسیومتر باید زمان سبز بودن کم و زیاد شود.

37 -

38 -

39 -

40 -

41 -

42 -

43 -

44 -

45 -

46 -

47 -

48 -

49 -

50 -

 

 

جهت سفارش پروژه و تکلیف آزمایشگاه دیجیتال ( مدارمنطقی ) و مدل سازی مدارهای منطقی در نرم افزار پروتئوس Proteus لطفا در شبکه های تلگرام و واتساپ موضوع و سوال مورد نظر را به شماره  989364847193+ ارسال نمایید، تا پس از بررسی هزینه خدمت شما اعلام گردد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
Designed By M A T L A B K H O O N E H